گزارش صعود یک روزه به قله سنبران(بام استان لرستان)

گزارش صعود یک روزه  به قله سنبران(بام استان لرستان)

به نام آفریننده کوه ها
گزارش صعود یک روزه به قله سنبران(بام استان لرستان) توسط باشگاه کوهنوردی اورست اصفهان

رشته کوه عظیم زاگرس را می توان به سه قسمت اصلی تقسیم نمود که هر قسمت آن به شکل یک خط الرأس مستقل و دارای قلل فراوانی هستند.

اساس این سه خط الرأس مهم زاگرس، اشتران کوه ، دنا و زردکوه است
اشتران کوه در شرق استان لرستان واقع شده و دارای قلل صخره ای و سنگی بسیاری است
دریاچه کوهستانی و مشهور «گهر» در رخ جنوب غربی اشتران کوه واقع است
گفته می‌شود نام اشتران کوه به سبب وجود قله‌های ۸ گانه که هر کدام بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه و یا اشترانکوه معروف گشته‌است
برنامه این هفته باشگاه اورست صعود به بلندترین قله اشتران کوه یعنی «سنبران» بود.باید یادآوری کرد این قله بلندترین قله استان محسوب می شود و جزو ۳۱ قلل استان ایران است، که به شرح زیر اجرا شد؛
ارتفاع: 4150 متر
تاریخ اجرا: پنجشنبه 27/4/98
تعداد نفرات شرکت کننده: 41نفر
مربی: مهندس امین دهقان- شهرام سامانی
سرپرست : مهندس محسن بریحی
مسیر پیمایش: روستای طیان-پناهگاه گل گل-گرده ماهی-چال کبود و قله سنبران
طول مسیر پیمایش رفت و برگشت: 28کیلومتر
(GARMIN GPS 64 S محاسبه شده با) در 20ساعت و 50دقیقه
حدود ساعت 4بعد ازظهر روز 5شنبه 27تیرماه تعداد 41نفر از همنوردان باشگاه اورست توسط یک دستگاه اتوبوس از اصفهان به مقصد صعود به قله سنبران به سمت استان لرستان حرکت کردیم.با عبور از شهرستان های غربی اصفهان وارد استان لرستان شده و در 15کیلومتری شهرستان ازنا وارد فرعی سمت چپ جاده شدیم. با عبور از روستای دربند و همچنین ایستگاه راه آهن آن حدود ساعت20:45به روستای سرسبز طیان رسیدیم که قرار بود شب را در حسینیه آن سپری کنیم.
پس از صرف شام و استراحت در حسینیه روستا حدود ساعت 10:10 خاموشی اعلام شد تا همنوردان استراحت کافی داشته باشند.چون قرار بود ساعت 3 بامداد آماده حرکت شویم
در ساعت 2:45 بامداد به دستور سرپرست بیدار باش اعلام شد و همنوردان عزیز پس از آماده شدن و بستن کوله ها وانجام حرکات کششی به صورت گروهی در ساعت 3:40 حرکت آغاز شد.
با خروج از روستا از مسیر پاکوب به سمت پناهگاه اول یا همان چشمه گل گل حرکت کردیم.شایان ذکر است که آخرین نقطه که آب آشامیدنی در دسترس میباشد همینجاست که به علت مسافت زیاد پیمایش و بسته به شرایط آب و هوایی همراه داشتن آب کافی ضروری می باشد.
بعد از آن با عبور از یال پرشیبی که گرده ماهی معروف است و همچنین عبور از مجاورت تخته سنگ بزرگی با نام سنگ مثقال به پناهگاه دوم یا همان چال کبود رسیدیم.از اینجا به بعد به جهت اطمینان بیشتر و حفاظت از سلامتی افراد تیم، مسیر طولانی تر یعنی مسیر دست به سنگ بر روی یال سمت چپ را انتخاب کردیم. حدود 1ساعت قبل از رسیدن ما در مسیر کوتاه تر یعنی مسیریخچال(قیف) به قله که پوشیده از برف بوده، یکی از کوهنوردان ملایر به سمت پایین پرتاب شده و به شدت مجروح شده بود که باحضور بالگرد امداد در منطقه، امداد رسانی انجام گرفت.
از مسیر دست به سنگ به مسیر خود ادامه داده و با لطف ایزد منان و همت همه همنوردان وهمچنین با تلاش و راهنمایی های مربیان و سرپرستان برنامه ، در ساعت 14:40 همه اعضا گروه موفق به صعود به قله سنبران شدند.جزئیات مسیر صعود به شرح زیر می باشد:
شروع پیمایش: ساعت3:40 صبح- ارتفاع 1760
استراحت اول: ساعت 4:20ارتفاع1950مسافت طی شده 1.36کیلومتر
استراحت دوم ونمازصبح :ساعت 5:10ارتفاع 2200مسافت طی شده 3کیلومتر
استراحت سوم:ساعت 6:05ارتفاع2420 مسافت طی شده 4.5کیلومتر
استراحت چهارم وصرف صبحانه :ساعت 6:45ارتفاع 2580مسافت طی شده 5.73کیلومتر
استراحت پنجم وبرداشتن آب ازچشمه گل گل: ساعت 8:00ارتفاع 2730مسافت طی شده 7.7کیلومتر
استراحت ششم (گرده ماهی):ساعت 9:30ارتفاع 3000مسافت طی شده 9کیلومتر
استراحت هفتم (سنگ مثقال): ساعت 10:45ارتفاع 3338مسافت طی شده 10.3کیلومتر
استراحت هشتم (چال کبود): ساعت 11:50ارتفاع 3600مسافت طی شده 11.6کیلومتر
استراحت نهم (شروع دست به سنگ در یال سمت چپ): ساعت 13:10ارتفاع 3800مسافت طی شده 12.6کیلومتر
رسیدن به قله:ساعت14:40 ارتفاع 4084ومسافت طی شده تا این لحظه 14کیلومتر در 11ساعت و 10دقیقه
بعد از گرفتن عکس یادگاری در قله و استراحت 20دقیقه ای به سمت پایین حرکت کردیم و پس از چندین نقطه استراحت در مسیر برگشت، ازهمان مسیر رفت به پایین حرکت کردیم. مدت زمان برگشت از قله تا روستای طیان نیز حدود 8ساعت طول کشید
ساعت 11:20 شب بود که به روستا و کنار اتوبوس رسیدیم و بعد از کمی استراحت به سمت اصفهان حرکت کردیم. حدود ساعت 4:30 صبح به اصفهان رسیدیم.
نکته: در طول مسیر طبق درخواست آقای مهندس دهقان، فقط از پاکوب حرکت می کردیم و ضمن احترام به محیط زیست، زباله های جامانده در طبیعت، توسط برخی افراد تیم از جمله سرپرست محترم جمع آوری و به پایین منتقل گردید .
درپایان خدا را شاکریم که این سعادت را نصیب ما کرد که بار دیگر در کنار همنوردان باشگاه اورست اصفهان صعودی موفق و با سلامت کامل داشته باشیم.
گزارش: مهندس میلاد محمد شریفی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Color
  • Additional information
  • Attributes